Jak efektivně učit děti - Účinné přestávky

Jak efektivně učit děti - Účinné přestávky

Studie ukazují, že rozsah pozornosti dětí má své limity a překračování těchto limitů učením ve stylu přednášky může způsobit více škody než užitku. Trochu “zatřást” není jen jednou z mnoha strategií, jak věnovat pozornost ve třídě, mohlo by to být nezbytné pro obnovení vysoce kvalitního učení. 

Přemýšlejte o tom. 

Pokud děti nejsou schopny dávat pozor, akademický materiál, který máte po ruce, bude pravděpodobně stejně nutné znovu naučit, takže je lepší resetovat třídu, než stisknout tlačítko přetáčení pokaždé, když potřebujete procházet důležité sekce nahrávky. 

Opětovné nabití dítěte něčím poutavým, i když to není akademické, může studentům poskytnout tolik potřebný reset. Poté mohou pokračovat v učení se s obnovenou pozorností a (v ideálním případě) nadšením pro to, co se učí. 

Hry pro zvýšení pozornosti dětí 

Ať už tedy hledáte rychlou hru na upoutání pozornosti do třídy, mimoškolní klub nebo plánujete mimoškolní obohacovací aktivitu, jedna z těchto aktivit na posílení mozku se vám určitě bude hodit. 

Jak na to? 

Předmět pozornosti lze začlenit mnoha způsoby: vyvoláním paměti, vyřešením hádanky nebo jednoduše pohybem. Každý z těchto méně náročných úkolů stále zapojuje myšlení dětí a zároveň dává jejich mysli zasloužený odpočinek. 

Několik rychlých varovných slov, než do toho skočíte: může to být tenká hranice mezi re-energizérem a rozptýlením. Dobrým pravidlem pro tyto aktivity je, že by měly být přímočaré, vyžadovat minimální nastavení, zahrnovat malý pohyb a jejich dokončení by mělo trvat 5–20 minut. 

Pokud byste chtěli, aby se tyto mozkové zlomy staly pravidelnou součástí vaší rutiny, doporučuji je také několikrát procvičit a mít po ruce všechny potřebné materiály, abyste se ujistili, že proběhnou hladce. 

Před zahájením aktivity si jasně stanovte očekávání. Pečlivě si je prohlédněte s dětmi a ujasněte si, kdy bude čas přejít zpět k danému úkolu nebo k další části jejich dne. Uveďte časový rámec, pravidla pro zachování bezpečnosti a jakékoli další parametry, o kterých si myslíte, že by byly přínosné.

2. Otrávená šípková žába

Nebojte se, tato činnost je naprosto bezpečná. 

Postavte se do kruhu a vyzvěte účastníky, aby zavřeli oči. Vyberte jednoho hráče, který bude „otrávenou šipkou žábou“ a 1-3 (v závislosti na velikosti vaší skupiny) „lovci“ poklepáním na rameno. Cílem otrávené šípkové žáby je „otrávit“ ostatní v kruhu, aniž by si toho všimli, nenápadným vypláznutím jazyka a navázáním očního kontaktu se svými vrstevníky. 

Když je žába chycena, děti si mohou buď sednout, nebo předvést dramatickou reakci – podle toho, co je vhodné pro vaši skupinu. Pokud otrávená šípková žába zůstane neodhalena, vyhraje, pokud bude chycena, mohou lovci vyhlásit vítězství! Poté si vyměňte role pro další kolo.

3. Individuální pauzy

Děti milují výběr, zvláště když se vyvíjí! Pokud tedy cítíte, že je nezbytná pauza, dejte dětem na výběr mezi několika klidnými přestávkami, které mohou udělat sami. Mezi ně patří sudoku, křížovky, čtení zábavného příběhu a možná i pár věcí, které děti navrhnou. 

Studenti se tak mohou přeorientovat způsobem, který vyhovuje jejich preferencím a stylu učení.

4. Zrcadlová hra

Rozdělte skupinu do dvojic. Řekněte párům, aby si vybraly jednoho partnera, který bude zrcadlem, a jednoho herce. Nechte je začít pomalu, improvizovat tanec nebo provádět konkrétní akci, která se obvykle provádí před zrcadlem, jako je čištění zubů nebo kontrola oblečení). Řekněte jim, aby po několika minutách přepnuli. 

Pak zaveďte nové prvky: jste zábavné domácí zrcadlo, které přehání, místo aby odráželo; jsi opačné zrcadlo. Po chvíli je nechte opustit přepínání tam a zpět a zkuste iniciovat pohyb a zároveň odrážet pohyb partnera.

5. Hádanky a hlavolamy

Hádanky, bludiště a další rychlé mentální výzvy mohou být skvělými aktivitami pro opětovné zaměření. Mladší děti by si mohly povšimnout rozdílů mezi dvěma obrázky. Se staršími studenty zkuste promítnout na tabuli pro celou třídu hádanku nebo několik hádanek, které vyřešíte v malých skupinách. 

Přerušení pohybu a/nebo všímavosti

Jóga, strečink, hluboké dýchání nebo učení nového tanečního pohybu: pohyb je skvělý způsob, jak probudit mozky všech věkových kategorií. 

Doporučuji mít připravených pár videí, když si myslíte, že by dětem prospělo vstát na pár minut ze sedadel. Možná 10minutové protahovací video, 5minutový nádech cvičení a 20minutová jóga – tak budete mít na dosah ruky něco zábavného po celou řadu časových období.

6. Pohyb „Telefon“

Nechte všechny hráče postavit se do kruhu. Začněte u sebe a udělejte bláznivý pohyb celého těla včetně zvuku. Hráč po vaší levici musí udělat přesně stejný pohyb a zvuk, aby vytvořil „telefonní“ efekt. Poté osoba po jejich levici udělá to samé a tak dále, dokud se nedostane zpět k původnímu hráči. Každý hráč by měl věnovat pozornost pouze osobě po své pravici, aby se pohyb při každém podání mírně otočil a zkroutil. 

Poté, co hráči vědí, jak hrát hru, dovolte jim, aby se střídali v zahájení pohybu. Ujistěte se, že hráči vědí, že mají věnovat pozornost pouze osobě po jejich pravici a snažit se ji pouze napodobovat.

7. Červené světlo/zelené světlo/žluté světlo

Je to klasika, na které může být zábava stavět jako třída. Vyzvěte svou skupinu, aby prošla třídou, hřištěm nebo tělocvičnou a řekněte zelené světlo k pohybu, žluté světlo k pohybu zpomaleně a červené světlo k zastavení. 

Vybudujte svou třídní komunitu vymýšlením vlastních pohybů a speciálních pravidel (pohybujte se jako zvíře, děti si musí sednout na červenou atd.), aby byla hra ještě zábavnější!

8. Společné kreativní psaní/kreslení

Rozdělte děti na partnery nebo malé skupiny a dejte jim kreativní výzvu. 

Může to být nakreslení mimozemšťana, napsání příběhu o tom, jaký by byl den ve škole pod vodou, vytvoření vodítek pro hledání pokladu – ať už jde kreativní šťáva cokoliv! 

To může být volně spojeno s tím, co se učí, nebo to může být něco úplně jiného. Povzbuďte děti, aby sdílely, na co přijdou (a samozřejmě se ujistěte, že obsah je vhodný). 

9. Země je láva 

(Verze této hry se mohou lišit; pro formu pauzy je nejlepší, aby byla jednoduchá.) 

Řekněte dětem, aby se rozptýlily po místnosti, s dostatečným prostorem mezi jednotlivými účastníky. Poté je vyzvěte, aby úspěšně přenesli předmět (balón, tužku, fotbalový míč – cokoli máte po ruce!) z jednoho konce prostoru na druhý, aniž by promluvili nebo se pohnuli ze svého místa. 

Cílem je zajistit, aby se předmět nedotýkal země, ale je na vás, abyste určili přesné parametry této výzvy! Děti si mohou při řešení této fyzické výzvy procvičit své dovednosti v oblasti řešení problémů a týmové práce

10. Diskuse nebo výukový program na YouTube

Pokud jste ještě neslyšeli, YouTube je pokladnicí obsahu na jakékoli téma pod sluncem. Přemýšlejte o tom, co vaše děti zajímá, a sepište si seznam videí, která by posloužila k zábavným třídním diskuzím nebo výukovým programům. 

Možná by se mohli naučit nějaká nová slovíčka v jiném jazyce, jak skládat jednoduché origami, nebo diskutovat o zajímavé TED Talk! Pokud hledáte pouze obsah nejvyšší kvality, vyzkoušejte jeden z těchto vzdělávacích kanálů YouTube pro děti! 

Učení a zábava se vzájemně nevylučují! 

Může být snadné zabřednout do učebních cílů, nabitých rozvrhů a všeho ostatního, co patří k rutině dětí. Věřte mi, že stojí za to udělat si čas na zábavu a na budování vztahů jako třída, tým nebo komunita. 

Pokud byste měli zájem o aktivity pro Vaše děti, které rozvíjí nejen znalosti, ale i praktické schopnosti, schopnosti kooperace s jinými účastníky, kreativitu a krizové myšlení. Připravili jsme si pro Vás vzdělávací kroužky, které pro děti představují obrovskou výhodu v jejich nadcházejícím prostředí, kde na ně budou kladené vysoké nároky. Zkontrolujte proto na našem webu vzdělávací kroužky a příměstské tábory. Budeme se na Vás těšit. 



Copyright © 2024 BRIDGE Academy, Všechna práva vyhrazena.